VERSENYKIÍRÁS
Az Oktatási Hivatal által meghirdetett
FŐVÁROSI KOMPLEX RAJZVERSENY – 1. és 2. kategória
2018/2019.tanév
A verseny pedagógiai célja
A Fővárosi komplex rajzverseny olyan a közoktatást és az alapfokú művészeti oktatást is kapcsolatba hozó rendszeres szaktárgyi tanulmányi verseny, mely a tudásmegosztás segítése mellett a módszertani kultúrát fejlesztő szaktárgyi programot is jelent. Fontos hálózatépítési és kapcsolattartási lehetőség. A verseny iskolai, tankerületi fordulóira és fővárosi döntőre való felkészítés a felkészítő tanároknak és a felkészülő versenyzőknek komoly szakmai programot és a fejlesztési célokat tudatosító munkát jelent. A versenyprogram igazodási pontot adhat a szakmai munkaközösségek számára, hiszen az évenként feldolgozásra felajánlott újabb és újabb témák jellegüknél fogva feltárják és összesítik az egy-egy területen elért kompetenciákat. A fentiek értelmében a versenyen az Oktatási Hivatal Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ irányítása alá tartozó településekről az állam, az önkormányzatok és az egyházak által fenntartott iskolák egyaránt részt vehetnek.
A verseny analitikus értékelési rendszere úgy fejleszti a módszertani kultúrát, hogy minden döntőbe jutott versenyzőnek, felkészítő tanárnak és szülőnek korrekt, hasznosítható visszajelzést ad a képesség- fejlesztésben elért eredményeiről. A verseny komplexitása éppen abban nyilvánul meg, hogy legalább két alkotói tevékenységformában (problémamegoldás, megvalósítás) elért teljesítményszinteket méri össze hat indikátor alapján. Így teszi láthatóvá a speciális adottságokat és segíti az egyedi fejlesztési programok megtervezését. Megismerhetővé válik a személyes megjelenítő- és kifejezőerő irányultsága, valamint az értékteremtő kreativitás.
A Komplex rajzverseny deklarált célja az általános módszertani kultúra fejlesztése mellett a vizualitás területén felbukkanó tehetséges gyerekek felfedezése, képességeik kibontakoztatása, önértékelésük és kreativitásuk fejlesztése, fejlődésük követése. Ez úgy érhető el, ha célnak tekintjük a verseny előző évtizedek alatt kialakult értékrendjének, gyakorlatának, szellemiségének és minőségének megőrzését, tovább gondolását és fejlesztését.
Fontosnak tartjuk a versenyen készült vizuális alkotások archiválását és dokumentálását, ami a későbbi felkészítések, fejlesztések és kutatások alapját képezheti. Az archívum, jellegéből adódóan értékes gyakorló- és tanulóterep a tanárképzésben részt vevő, a rajzfejlődés életkorhoz kötődő szintjeinek változását tanulmányozó egyetemi hallgatóknak is, akik akár a verseny lebonyolításban is komoly szerepet kaphatnak.
A verseny értékelésébe, zsűrijébe a szaktárgyat gondozó szaktanácsadók bekapcsolódása tovább erősíti az egymástól elszigetelve, különféle iskolatípusokban működő tehetséggondozó műhelyek képzési profiljának és jelentős eredményeinek felismerését, támogatását és a jó gyakorlatok továbbadását.
A versennyel kapcsolatos információk megosztása egyrészt szaktárgyi honlapon (letölthető verseny- kiírások, jelentkezési lapok, időpontok és helyszínek, szakirodalom stb.), másrészt hírlevelekkel (a meghirdetésre kerülő tematikus versenyfelkészítő foglalkozások programjai, a felkészítést segítő online források stb.) történik.
A verseny szakmai felelőse
Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
A verseny kategóriái
Az 1. és 2. kategória korcsoportjai
A verseny döntőjének technikai és időbeli tervezhetőségének érdekében a helyszíni gyakorlati feladatokat hat korcsoportban oldják meg a versenyzők:
- az első korcsoportba az első és a második évfolyamos tanulók tartoznak;
- a második korcsoportba a harmadik és a negyedik évfolyamos tanulók tartoznak;
- a harmadik korcsoportba az ötödik és a hatodik évfolyamos tanulók tartoznak;
- a negyedik korcsoportba a hetedik és a nyolcadik évfolyamos tanulók tartoznak;
- az ötödik korcsoportba a kilencedik és tizedik évfolyamos tanulók tartoznak;
- a hatodik korcsoportba a tizenegyedik és tizenkettedik évfolyamos tanulók tartoznak.
- Egyéb kategóriák: páros, csoportos
A verseny jellege, részei
A verseny alapvetően gyakorlati jellegű, de pályázati elemeket is tartalmaz. A csapatok az elődöntőre meghatározott paraméterekkel rendelkező pályamunkával neveznek be, melynek kedvező elbírálása után vehetnek részt a helyszíni fordulókon, ahol már ellenőrzött körülmények között oldanak meg a gyakorlati feladatokat. A versenykiírás 8. pontjában (A fordulók feladattípusainak rövid ismertetése) tájékoztató jelleggel megadott feladatokhoz a kiírás közzétételével egyidejűleg pontos feladatleírásokat és egyéb, ezekhez kapcsolódó segédleteket teszünk közzé honlapunkon.
A verseny fordulói
Válogatóversenyek
A válogatóversenyek időpontját, tematikáját és feltételrendszerét a szaktárgyi munkaközösségek, a tankerületi koordinátorok, az iskolai válogató esetén a szaktanárok határozzák meg.
- Tankerületi válogató
A párok/csapatok a szaktárgyi bírálóbizottság döntése alapján kapnak lehetőséget a budapesti döntőre történő nevezésre. A tankerületi zsűri minden, arra alkalmasnak talált csapatot felkészítő tanára közreműködésével nevezhet a fővárosi döntőbe.
A tankerületi válogatókról való továbbjutás feltétele az alkalmazott technikák magabiztos használata mellett a szakmai zsűri által meghatározott értékelési kritériumok teljesítése.
- Iskolai válogató
Ha nem kerül megrendezésre tankerületi válogató, vagy a tankerületi verseny tematikája és lebonyolítása a Fővárosi komplex rajzversenyétől eltérő (pl.: páros/csoportmunka helyett egyéni verseny), akkor az iskolai válogató után a felkészítést végző szaktanár közvetlenül nevezheti a fentiek alapján arra alkalmasnak talált párokat/csapatokat a fővárosi döntőbe.
- Önálló (független) nevezések
Ha nem kerül megrendezésre tankerületi, Iskolai válogató, vagy a felkészítés nem iskolarendszerű oktatás keretén belül történik (pl.: szakkör, rajziskola, magántanár), akkora felkészítést végző tanár közvetlenül nevezheti a fentiek alapján arra alkalmasnak talált párokat/csapatokat a fővárosi döntőbe. Értelemszerűen, a csapattagok ez esetben más-más iskolából kerülhetnek össze.
Fővárosi döntő
Elődöntő
Az online beküldött benevezési pályamunkákat szakmai bírálóbizottság értékeli és kiválasztja azokat a párokat/csapatokat, akik lehetőséget kapnak a fővárosi döntőn való részvételre. Az elődöntő zsűrijének nincs rálátása a tankerületi versenyek/iskolai válogatók helyezéseire, következésképp azok eredményei a továbbjutás szempontjából nem relevánsak. A zsűri döntése a verseny honlapján kerül közzétételre.
Az elődöntő lebonyolításának időpontjai a 2018/19-es tanévben:
A benevezési munkák feltöltésének határideje: 2019. 02.08. éjfél
Elődöntő (a pályamunkák elbírálása): 2019. 02.16.
A döntés közzététele: 2019. 02.20.
http://raiz.fazekas.hu/eredmenyek/
Döntő
Az elődöntőn sikeres párok/csapatok tagjaiból a döntő helyszínén új, véletlenszerűen összesorsolt csoportokat szervezünk. Az új csapatok tagjai egymással együttműködve, csoportmunkában készítik el versenymunkájukat a versenykiírásban meghatározott időpontban, témákban, technikákkal és időkeretben.
A fővárosi döntő helyszíne és időpontjai:
Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 1082 Horváth Mihály tér 8.
A tanulók fővárosi döntőn való részvételének feltétele az Oktatási Hivatal Nevezési lap leadása, amit a Tehetségháló honlapról lehet letölteni.
2019.03.02. (szombat) 9—12 óra között 11-12. évfolyam
2019.03.09. (szombat) 9—12 óra között 9-10. évfolyam
2019.03.23. (szombat) 9—12 óra között 7-8. évfolyam
2019.03.30. (szombat) 9—12 óra között 5-6. évfolyam
2019.04.06. (szombat) 9—12 óra között 3-4. évfolyam
2019.04.13. (szombat) 9—12 óra között 1-2. évfolyam
Az elért eredményeket a versenyfordulókat követő héten helyezzük el a verseny honlapján: http://raiz.fazekas.hu/eredmenyek/, valamint www.tehetseghalo.hu weboldalon.
A verseny lehetőségeit, valamint az eddigi gyakorlatot figyelembe véve
- 1. és 2. korcsoportban 15-15, egyenként 2 főből álló alkotópár
- 3. és 4. korcsoportban 10-10, egyenként 3 főből álló csapat
- 5. és 6. korcsoportban 7-7, egyenként 4 főből álló
csapat kap lehetőséget a fővárosi döntőben való részvételre.
A verseny témája, ismeretanyaga, a felkészüléshez felhasználható irodalom
A pályamunka témaköre és az alkalmazható technikák a környezetkultúrához kötődnek.
Tér- és tárgytervezés
A 2018/19-as tanévi verseny a vizuális befogadó- és alkotóképességek szintjeit méri. Az ismeretek egy része gyakorlati/kézműves jellegű és az alkalmazott technikák használati módjához, másik része pedig a vizuális közlő- és kifejezőeszközök kreatív, átgondolt használatának minőségéhez kötődik. A probléma- felvetések és a hozzájuk tartozó témák, ismeretanyagok valamint az alkalmazható technikák évről évre változnak, ezért a felkészülést segítő speciális szakirodalmak, ajánlások a verseny honlapján kerülnek közzétételre.
A Fővárosi komplex rajzverseny az elmúlt években témaköreit tekintve elsődlegesen a képzőművészeti megjelenítés különféle lehetőségeire, kevéssé ismert gyakorlatainak a vizuális nevelés módszertani kultúrájába történő beemelésére fókuszált. 2018-ban útjára indítottuk a designkultúra fogalomkörébe tartozó tematikát- és feladatsort, melynek hátterében az a kézenfekvő szándék húzódott meg, hogy több irányban fejlesszük tehetséges tanulóink képességeit.
Az e tanévben felkínált témák és feladatok alkalmasak a problémaérzékeny, azokra válaszolni, cselekedni képes, kezdeményező alkotói attitűd kialakítására, a designer szerepmodelljének (és gondolkodási rendszerének) megtapasztalására, átélésére. A tervezési feladatok páros/csoportos megoldása kooperatív munkaformában egyszerre szolgálhat egyéni és közösségi célokat, melynek során a problémamegoldó gondolkodás folyamatát mérhetik rá tudásukra a versenyzők, amikor végigjárják az információgyűjtéstől az értékteremtésig tartó grádusokat.
A fordulók feladattípusainak rövid ismertetése
Elődöntő
Az alábbiakban tájékoztatási céllal megadott feladat-ismertetésekhez a versenykiírás közzétételével egyidejűleg pontos leírásokat és egyéb, ezekhez kapcsolódó segédleteket teszünk közzé honlapunkon: (http://rajz.fazekas.hu/szakanyagok-szakmai-dokumentumok/2018-19-fovarosi-rajzverseny-szakanyagok-segedletek/ )
1-2. évfolyam
„Ha mi műalkotások lennénk…”
Páros munkában hozzanak létre meghatározott méretű síkbéli alkotást. A nevezési munkán magukat, mint műalkotást ábrázolják. Színes alkotások készítését várjuk, ahol lényeges a mú’-alkotás-párok egymáshoz fűzött térbeli és tartalmi viszonyának megjelenítése. Regisztrációhoz feltöltendő a munkáról készült műtárgyfotó.
3-4. évfolyam
„Tervezzetek maszkot!”
Páros munkában tervezzenek meg és hozzanak létre olyan maszkokat, amelyek leginkább tükrözik a csapattagok néhány jellemző személyiségvonását! Az elkészítendő álarc legyen testre illeszkedő, viselhető. Regisztrációhoz feltöltendő a tervezési lap és fotó a felöltött álarcról.
5-6. évfolyam
„Művészház”
Alakítsanak három főből álló csoportot és a megadott művészek közül egyet kiválasztva tervezzenek meg egy olyan házat, amelyben a kiválasztott művész szívesen lakna és alkotna! Regisztrációhoz feltöltendő a tervezési lap és az elképzelt épület színes látványterve, valamint az épület alaprajza, melyben belső tereinek tervezett funkciói is jelölve vannak.
7-8. évfolyam
„Papírrepülő”
Alakítsanak három főből álló csoportot és közös munkával tervezzenek meg egy olyan papírrepülőt, amely a versenyhonlapunkról letölthető sablon átalakításával, újragondolásával készül. A repülő legyen működőképes, ezen túlmenően képviselje a csapatidentitást is. A regisztrációhoz feltöltendő a tervezési lap, melyen a funkcióelemzés-formatervezés-átalakítás fázisai mellett bemutatásra kerülnek a tárgy felületén megjeleníteni kívánt látványelemek, valamint fotó a papírrepülőről.
9-10. évfolyam
„Térből térbe”
Alakítsanak négy főből álló csoportot és közös munkával tervezzenek és modellezzenek meg egy olyan öltözéket, ami táskává alakítható. Az öltözék és a táska funkcióját is a tervező csapat határozza meg.
A modellnek életnagyságúnak és működőképesnek kell lennie. A regisztrációhoz feltöltendő a tervezés fázisait és az elképzelt tárgy színes látványtervét bemutató tervlap, valamint a modell használhatóságát dokumentáló fotók.
11-12. évfolyam
„Újragondolva”
Megadott alaprajz alapján 4 fős csoportba szerveződve tervezzenek épületet megadott funkcióra. Az alaprajzhoz ragaszkodjanak, de a homlokzatot az épület használati céljához igazítva változtassák meg. Regisztrációhoz feltöltendő a tervezési lap és az elképzelt épület színes látványterve.
A felkészítő tanárok feladata az, hogy:
- egy korcsoportban tanuló diákokból állítsák össze/szervezzék meg a párokat/csapatokat;
- a feladatot az életkori sajátosságokhoz illeszkedő formában és részletességgel ismertessék a versenyzőkkel;
- a versenyre nevezni kívánt párok/csoportok munkájának segítése, mentorálása.
Az elődöntőn továbbjutó pároknak/csapatoknak a pályamunkákat el kell hozniuk a fővárosi döntőre. A tervlapok és látványtervek e célra alkalmas mappában; a tárgyak megfelelő méretű, sérülésmentes szállításukat, tárolásukat biztosító csomagolásban/dobozban kerülnek beadásra.
A mappa felületén valamint a pályamunkák hátoldalán fel kell tüntetni a regisztráció során használt fájlnevet.
Döntő, helyszíni feladat
A döntőbe továbbjutott csapatok feladatukat a helyszínen ismerik meg. Ez a kiírás szellemiségéhez illeszkedő, tervezői/modellezői feladat lesz.
A csapatok és a kísérő tanárok részvételének feltételeiről a nevező Intézmény gondoskodik.
A fővárosi döntőn a versenyzők egyedi azonosítót/regisztrációs számot kapnak, melyet feltüntetünk a helyszínen készült alkotáson. Más azonosítókat, jelzéseket nem szabad a verseny-munkákon elhelyezni.
A zsűri a helyszínen készült alkotást értékeli és évfolyamonként határoz meg a sorrendet. A verseny értékelési szempontjai és az elérhető pontszámok:
Anyag- és eszközhasználat: 5 pont
Funkcionalitás- és formaalkotás: 5 pont
Téralkotás: 5 pont
Komponálás: 5 pont
Együttműködő képesség, kommunikáció: 10 pont
Kreativitás, kifejezőerő, összkép: 20 pont
Összesen: 50 pont
A döntő helyszínén készült alkotás a Fővárosi Komplex Rajzverseny módszertani gyűjteményébe kerül. Megtekintése vagy elvitele digitális formában biztosított.
A benevezési munkák visszaadásának tervezett időpontja: 2019. május 11. (szombat) 9-12-ig.
Az el nem vitt munkák megőrzésére, tárolására nincs lehetőség.
A nevezés módjai, határidői, regisztrációs lap (mellékletként)
Az elődöntőbe online regisztrációs lap kitöltésével és a benevezési munka online elküldésével lehet jelentkezni az erre jogosult csapatoknak.
Az online regisztrációs lapot a felkészítő/kapcsolattartó tanárok kitöltik és külön levélben, csatolmányként elküldik a csapat pályamunkáiról készített – az alkotások megismerését segítő, azokat jól bemutató – tervlapokat és fotókat. A tervlapok szkennelése megengedett.
A csatolt képek a következő technikai paramétereknek feleljenek meg:
- rövidebb oldala legalább 1500 pixel legyen, 72 dpi felbontással
- fájlformátuma JPG, HQ minőség (minimális tömörítés)
- a szkennelt tervlap fájlformátuma PDF, normál tömörítéssel
A pályamunkákat beazonosításra alkalmas fájlnévvel kell ellátni a következő módon:
- a csapat korcsoportja, jeligéje, a csapattagok nevéből generált karakterlánc,
- a terv-lap/műtárgyfotó feladatra utaló címe és száma, az intézmény irányítószáma;
- a fájlnév szóközöket nem tartalmazhat, elemeit alul vonás-jellel (_) kell elválasztani egymástól;
- példa a helyes fájlnév létrehozására: 04_Boeing747_MNPGTM_űrsiklól_1082 ill.:
04_Boeing747_MNPGTM_DSCN7787_1082
A megadott paraméterektől történő eltérések formai hibának minősülnek, és a pályázati cselekmény visszautasítását/érvénytelenségét eredményezhetik.
A regisztrációs űrlapok elérhetőségei:
1-2. korcsoport:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeqraD8ODXNOq1YOXcOkPcbilEm2KNibN5X82EyHPWAkB5E_w/viewform
3-4. korcsoport:
https://docs.google.com/forms/d/1q6HN1kgxMZsf3yEp7TgiyZ1TXpcCXaDtHmDgwRvGRYI/viewform
5-6. korcsoport:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdB9QSDIXhGYswOZ-rKylbkGD5kuqE51xFHsS54S_P33LxGyg/viewform
A regisztrációs űrlapokon az alábbi adatokat kell megadni:
- Az elődöntőre történő regisztráció előfeltételének megadása:
- Tankerületi válogató
- Iskolai válogató
- Önálló (független) nevezés
- A csapat adatai:
- A csapat korcsoportja (Id. példa-fájlnév: 04);
- A csapat jeligéje (Id. példa-fájlnév: Boeing 747);
- A feltöltendő dokumentáció (tervlapok, műtárgyfotók) feladatra utaló címe és száma; (Id. példa-fájlnév: űrsiklól; ill. műtárgyfotónál a mobiltelefon/fényképezőgép által generált fájlnév is használható, pl: DSCN7787)
- A csapattagok neve, születési időpontja, évfolyama;
- A csapattagok nevéből generált karakterlánc (min. 4, max. 8 karakter; Id. példa-fájlnév: MNPGTM – ahol a karakterlánc [Minta Név, Példa Géza, Terv Mandula] fiktív nevekből lett létrehozva)
- Az Intézmény és a felkészítő tanár adatai:
- A csapatot nevező intézmény neve;
- Az intézmény postacíme (irányítószám, település, közterület neve, házszám);
- A csapatot felkészítő- nevező, kapcsolattartó tanár neve;
- A felkészítő tanár e-mail címe;
- A pályamunkák (tervlapok, műtárgyfotók) fájlnevei
A felkészítő tanár nyilatkozata:
Kijelentem, hogy a fent közölt adatok a valóságnak megfelelnek. A versenyzőket és szüleit tájékoztattam a lebonyolítás rendjéről, a versenyszabályokról, valamint arról, hogy a munkafolyamatokról és a versenyművekről digitális dokumentáció készül.
A pályamunka tervlapjainak és műtárgyfotóinak feltöltési címe: rajz.fazekas@gmail.com
A döntőbe jutott versenyzők nevezési lapján az alábbi adatokat kell megadni és a Hozzájáruló nyilatkozatot kitölteni:
- A versenyzők neve, évfolyama
- Felkészítő tanár neve, telefonszáma, e-mail-címe
- Az iskola neve, címe, telefonszáma, e-mail-címe
- Versenyfelelős neve
A Hozzájáruló nyilatkozat tartalma:
„A versenykiírás előírásait elfogadom, a versenybizottság szakmai döntéseit tudomásul veszem. Tudomással bírok arról továbbá, hogy a saját vagy képviseltem személyes adatai kezeléséről bármikor kérhetek tájékoztatást az Oktatási Hivatal elérhetőségein, kérhetem továbbá saját vagy képviseltem személyes adatainak törlését és helyesbítését, illetve tiltakozhatok a személyes adatok kezelése ellen az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 14-19. §, valamint 21. § alapján. Érintetti jogaim megsértése esetén bírósághoz fordulhatok az Infotv. 22. § alapján, illetve kezdeményezhetem a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság Infotv. 52.§ szerinti vizsgálatát.”
A tanulók fővárosi döntőn való részvételének feltétele a kinyomtatás után kitöltött, aláírt, pecséttel ellátott, az Oktatási Hivatal Nevezési lap és Nyilatkozat leadása, amit a www.tehetseghalo.hu honlapról, illetve a versenyhonlapról lehet letölteni.
A továbbjutott versenyzők értesítésének módja, határideje
Az elődöntőn eredményesen szereplő, döntőbe továbbjutott párok/csapatok csapatnevét és jeligéjét 2019. február 20-án tesszük közzé a verseny honlapján (http://raiz.fazekas.hu/eredmenvek/): a felkészítő tanárokat pedig a regisztrációs űrlapon megadott e-mail címükön kiértesítjük.
Az eddigi gyakorlatot figyelembe véve korcsoportonként kb. 7-15, kettő-négy főből álló csapat tanulói kapnak lehetőséget a fővárosi döntőben való részvételre.
A versenyző vagy intézménye által fizetendő nevezési díj nincs.
A verseny díjai
A zsűri az életkori sajátosságokra tekintettel évfolyamonként értékeli a párokat/csapatokat és évfolyamonként első, második és harmadik helyezést adhat ki. Az 1-3. helyezett párok/csapatok az Oktatási Hivatal Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ oklevelét és jutalmát vehetik át, melyek átadására 2019. június 5- én a központi díjkiosztó ünnepségen kerül sor.
A verseny ütemterve
Határidő | Feladat |
2019. 02.08. | A benevezési munkák feltöltésének határideje |
2019. 02.16. | Elődöntő (a pályamunkák elbírálása): |
2019. 02.20. | A döntés közzététele |
2019.03.02. (szombat) 9—12 óra 2019.03.09. (szombat) 9—12 óra 2019.03.23. (szombat) 9—12 óra 2019.03.30. (szombat) 9—12 óra 2019.04.06. (szombat) 9—12 óra 2019.04.13. (szombat) 9—12 óra | fővárosi döntő lebonyolítása
11 -12. évfolyam 9-10. évfolyam 7-8. évfolyam 5-6. évfolyam 3-4. évfolyam 1-2. évfolyam |
2019. 06. 05. | központi díjátadó ünnepség |
A verseny szakmai felelősének és szervezőjének neve, címe, elérhetősége
Szakmai felelős:
Garamvölgyi Béla vezetőtanár
Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium 1082 Budapest, Horváth Mihály tér 8.
E-mail: raiz.fazekas@gmail.com Tel/Fax: +36-1-2101-030/226
Kapcsolattartó:
Bordáné Kovács Zita pedagógiai referens
Oktatási Hivatal Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ
1088 Budapest, Vas u. 8.
E-mail: bordane.kovacs.zita@oh.gov.hu vagytehetseg.bppok@oh.gov.hu Telefon: +36-1-374-2142
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Kivonat
A
2017/2018 TANÉV
FŐVÁROSI KOMPLEX RAJZVERSENY
VERSENYKIÍRÁSÁBÓL
A verseny megnevezése
Fővárosi komplex rajzverseny 1. és 2. kategória
A verseny kategóriái
A verseny döntőjének technikai és időbeli tervezhetőségének érdekében a helyszíni gyakorlati feladatokat hat korcsoportban oldják meg a versenyzők:
- az első korcsoportba az első és a második évfolyamos tanulók tartoznak;
- a második korcsoportba a harmadik és a negyedik évfolyamos tanulók tartoznak;
- a harmadik korcsoportba az ötödik és a hatodik évfolyamos tanulók tartoznak;
- a negyedik korcsoportba a hetedik és a nyolcadik évfolyamos tanulók tartoznak;
- az ötödik korcsoportba a kilencedik és tizedik évfolyamos tanulók tartoznak;
- a hatodik korcsoportba a tizenegyedik és tizenkettedik évfolyamos tanulók tartoznak.
A verseny jellege, részei
A verseny alapvetően gyakorlati jellegű, de pályázati elemeket is tartalmaz. A versenyzők az elődöntőre és a döntő fordulóra is a versenykiírásban meghatározott paraméterekkel rendelkező pályamunkával neveznek be, melynek kedvező elbírálása után vehetnek részt a helyszíni fordulókon, ahol már ellenőrzött körülmények között oldják meg a gyakorlati feladatokat.
A verseny fordulói
Válogatóversenyek
A válogatóversenyek időpontját, tematikáját és feltételrendszerét a szaktárgyi munkaközösségek, a tankerületi koordinátorok, az Iskolai válogató esetén a szaktanárok határozzák meg.
- Tankerületi válogató
A versenyzők a szaktárgyi zsűri döntése alapján kapnak lehetőséget a budapesti döntőre történő nevezésre. A tankerületi zsűri minden, arra alkalmasnak talált versenyzőt felkészítő tanára közreműködésével nevezhet a fővárosi döntőbe.
A tankerületi válogatókról való továbbjutás feltétele az alkalmazott technikák magabiztos használata mellett szakmai zsűri által meghatározott értékelési kritériumok teljesítése.
- Iskolai válogató
Ha nem kerül megrendezésre tankerületi válogató, akkor az iskolai válogató után a felkészítést végző tanító, szaktanár közvetlenül nevezheti a fentiek alapján arra alkalmasnak talált versenyzőket a fővárosi döntőbe.
- Önálló (független) nevezések
Ha nem kerül megrendezésre tankerületi, iskolai válogató, vagy a felkészítés nem iskolarendszerű oktatás keretén belül történik (pl.: szakkör, rajziskola, magántanár), akkor a felkészítést végző tanár közvetlenül nevezheti a fentiek alapján arra alkalmasnak talált versenyzőt a fővárosi döntőbe.
Fővárosi döntő
Elődöntő
Az online beküldött benevezési pályamunkákat szakmai zsűri értékeli és kiválasztja azokat a versenyzőket, akik lehetőséget kapnak a fővárosi döntőn való részvételre.
Az elődöntő zsűrinek nincs rálátása a tankerületi versenyek/iskolai válogatók helyezéseire, következésképp azok eredményei a továbbjutás szempontjából nem relevánsak.
A zsűri döntése a verseny honlapján kerül közzétételre.
Az elődöntő lebonyolításának időpontjai a 2017-2018-as tanévben:
A benevezési munkák feltöltésének határideje: 2018. január 14.
Elődöntő (a pályamunkák zsűrizése): 2018. január 20–27.
A döntés közzététele: 2018. február 3.
http://rajz.fazekas.hu/eredmenyek/
Döntő
Az elődöntőn sikeres versenyzők a döntő helyszínén készítik el versenymunkájukat a versenykiírásban meghatározott időpontban, témákban, technikákkal és időkeretben.
A fővárosi döntő helyszíne és időpontjai:
Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 1082 Horváth Mihály tér 8.
A tanulók fővárosi döntőn való részvételének feltétele az OH Nevezési lap leadása, amit a Tehetségháló honlapról lehet letölteni.
2018. 02. 17. (szombat) 9—12 óra között | 11 – 12. évfolyam |
2018. 02. 24. (szombat) 9—12 óra között | 9 – 10. évfolyam |
2018. 03. 03. (szombat) 9—12 óra között | 7 – 8. évfolyam |
2018. 03. 24. (szombat) 9—12 óra között | 5 – 6. évfolyam |
2018. 04. 07. (szombat) 9—12 óra között | 3 – 4. évfolyam |
2018. 04. 14. (szombat) 9—12 óra között | 1 – 2. évfolyam |
Az elért eredményeket a versenyfordulókat követő héten helyezzük el a verseny honlapján:
http://rajz.fazekas.hu/versenyek–palyazatok/eredmenyek/ valamint Tehetségháló honlapon.
Az eddigi gyakorlatot figyelembe véve korcsoportonként kb. 60-80 tanuló kap lehetőséget a fővárosi döntőben való részvételre.
A verseny témája, ismeretanyaga, a felkészüléshez felhasználható irodalom
A pályamunka témaköre és az alkalmazható technikák a környezetkultúrához kötődnek
Tér- és tárgytervezés megadott stílusra
A 2017/18-as tanévi verseny a műismereten alapuló, vizuális befogadó- és alkotóképességek szintjeit méri. Az ismeretek egy része gyakorlati/kézműves jellegű és az alkalmazott technikák használati módjához, másik része pedig a vizuális közlő- és kifejezőeszközök kreatív átgondolt használatának minőségéhez kötődik.
E tanévben útjára indítunk a designkultúra fogalomkörébe tartozó tematikát- és feladatsort, melynek hátterében az a kézenfekvő szándék húzódik meg, hogy több irányban fejlesszük tehetséges tanulóink képességeit. A felkínált témák és feladatok alkalmasak a problémaérzékeny, azokra reflektálni, cselekedni képes, kezdeményező alkotói attitűd kialakítására, a designer szerepmodelljének (és gondolkodási struktúrájának) megtapasztalására, átélésére. A feladatok során a diákok ismert és kevésbé ismert képzőművészeti alkotások által inspirálódva térbeli alkotásokat hoznak létre. A diákok rendelkezésére bocsátott művek stilisztikai, konceptuális és kompozíciós sorvezetőként szolgálnak, áttéve a hangsúlyt a térbeli megnyilvánulásra.
Itt kívánjuk felhívni a verseny iránt érdeklődő Kollégák figyelmét 2017. 11. 18-án, a Fazekas dísztermében megrendezésre kerülő VIMM (Vizuális Mestertanár Műhely) foglalkozásra, melynek központi témája ismét a Fővárosi Rajzverseny lesz.
A fordulók feladattípusainak rövid ismertetése
Elődöntő
A nevezési munka egy transzformáció: megadott 2D-ből megalkotott 3D-be. Lényeges kitétel, hogy a stílusanalógia/stílusgyakorlat-feladat megoldása nem lehet a forrásmű valamiféle térbeli parafrázisa!
1 — 4. évfolyam
„állatok háza”
A megadott művek közül egyet kiválasztva, annak stílusában készítsenek lakótér makettet az alkotásokon szereplő állatkaraktereknek! Anyaghasználat: maximum 3 különböző anyagminőség, az anyagok megfestése megengedett.
Műtárgylista:
- Leonardo da Vinci: Hölgy hermelinnel (1496.)
https://www.wikiart.org/en/leonardo-da-vinci/the-lady-with-the-ermine-cecilia-gallerani-1496 - Piero Cosimo: Erdőtűz (1505.)
https://www.wikiart.org/en/piero-di-cosimo/the-forest-fire-1505 - Maarten de Vos: Leopárd (1603.)
https://www.wikiart.org/en/maarten-de-vos/leopard-1603 - Eugéne Delacroix: Tigris és oroszlán (1856.) https://www.1000museums.com/art_works/eugene-delacroix-tiger-and-lion
- Constant Troyon: Hazatérés (1860.)
https://www.wikiart.org/en/constant-troyon/return-of-the-herd - Henri Rousseau: Majmok a narancsligetben (1910.)
https://www.wikiart.org/en/henri-rousseau/apes-in-the-orange-grove - Franz Marc: Tigris (1912.)
https://www.wikiart.org/en/franz-marc/tiger-1912 - Oskar Kokoschka: Tigris-oroszlán (1926.)
https://www.artsy.net/artwork/560c404e7261696aba0000bd - Victor Vasareli: Tigrisek (1938)
https://www.wikiart.org/en/victor-vasarely/tigres-1938
5 — 8. évfolyam
„barátságkuckó”
A megadott művek közül egyet kiválasztva, annak stílusában készítsék el egy olyan tér makettjét, amely 2-3 főnek alkalmas közös időtöltésre! Anyaghasználat: maximum 3 különböző anyagminőség, az anyagok megfestése megengedett.
Műtárgylista:
- John Everett Millais: A favágó lánya (1851.)
https://www.wikiart.org/en/john-everett-millais/the-woodman-s-daughter - Piet Mondrian: Still Life with Gingerpot II. (1912.)
https://www.guggenheim.org/artwork/3001 - Paul Klee: Hammamet (1914.)
https://www.wikiart.org/en/paul-klee/hammamet - Johannes Itten: Találkozás (1919.)
https://www.mutualart.com/Artwork/Meeting/AE0364AAE0536D1A - Moholy-Nagy László: Kompozíció Z VIII. (1924.)
https://www.wikiart.org/en/laszlo-moholy-nagy/composition-z-viii-1924 - Grigorio de Chirico: Régészek (1927.)
https://www.wikiart.org/en/giorgio-de-chirico/the-archaeologists-1927 - Nicolas de Staël: Alakok a tengerparton (1952.)
https://theredlist.com/wiki-2-351-861-414-1293-1237-1291-view-european-abstraction-profile-de-stael-nicolas.html - Joan Miró: Woman, bird and star (Homage to Picasso) (1966.)
http://www.museoreinasofia.es/sites/default/files/obras/AS03162_14.jpg - Victor Vasareli: Keple Gestalt (1968.)
https://www.wikiart.org/en/victor-vasarely/keple-gestalt-1968
9 — 12. évfolyam
Festményből térbeli alkotás
A megadott művek közül egyet kiválasztva, annak stílusában készítsenek térkompozíciót! Anyaghasználat: maximum 3 különböző anyagminőség, az anyagok megfestése megengedett.
Műtárgylista:
- Georges Braque: Halászhajók (1909.)
https://www.wikiart.org/en/georges-braque/fishing-boats - Umberto Boccioni: Az emberi test dinamikája (1913.)
https://www.wikiart.org/en/umberto-boccioni/dynamism-of-the-human-body - Charles Lapicque: Jeanne d’Arc átkel a Loire-on (1940.)
https://www.wikiart.org/en/charles-lapicque/jeanne-d-arc-traversant-la-loire-1940 - Atanasio Soldati: Csendélet (1944.)
https://www.farsettiarte.it/it/asta-0154-1/atanasio-soldati-natura-morta.asp - Fritz Winter: Earthbound (1952.)
https://www.guggenheim.org/artwork/4276 - Giuseppe Capogrossi: Superficie No. 210 (1957.)
http://www.artribune.com/wp-content/uploads/2013/01/11_superficie_210.jpg - Adolf Fleischmann: #180, (1959.)
https://www.wikiart.org/en/adolf-fleischmann/180-1959 - Friedensreich Hundertwasser: 433 The I Still Do Not Know (1960.)
https://www.wikiart.org/en/friedensreich-hundertwasser/433-the-i-still-do-not-know-1960 - Maria Elena Vieira da Silva: Gérard Philipe színháza (1975.)
http://www.musee-unterlinden.com/collections/le-theatre-de-gerard-philipe/
A felkészítő tanárok feladata az, hogy a feladatot az életkori sajátosságokhoz illeszkedő formában és részletességgel ismertessék a versenyzőkkel. Az elődöntőn továbbjutó versenyzőknek a pályamunkákat el kell hozniuk a fővárosi döntőre. Az alkotások 220x220x220 mm-es dobozban kerülnek beadásra. (A doboz ajánlott anyaga: mikrokarton/hullámkarton, szabásmintája letölthető: innen.)
A dobozon és a pályamunkák hátoldalán fel kell tüntetni a regisztráció során használt fájlnevet.
Döntő, helyszíni feladat
A versenyzők feladatukat a helyszínen ismerik meg. Ez a kiírás szellemiségéhez illeszkedő, környezetkultúrához kapcsolódó, tervezői feladat végrehajtása lesz.
A feladat megoldásához szükséges anyagokat és eszközöket a versenyszervezők biztosítják. (A3 műszaki rajzlap, grafitceruza, radír, színes ceruzakészlet, ecsetfilcek, tűfilc, vízfesték, ecset, rajztoll, nádtoll, fapác) Saját ecset használata megengedett.
A benevezési munkák visszaadásának tervezett időpontja: 2018. május 12. (szombat) 9.00 – 12.00-ig.
A döntő helyszínén készült alkotás a Fővárosi Komplex Rajzverseny módszertani gyűjteményébe kerül. Megtekintése vagy elvitele digitális formában biztosított.
A fővárosi döntőben részt vevő versenyzők értékelése
A versenyzők és a kísérő tanárok részvételének feltételeiről a nevező intézmény gondoskodik.
A fővárosi döntőn a versenyzők azonosítót/regisztrációs számot is kapnak, melyet feltüntetünk a jelige mellett a pályamunkán és a helyszínen készült alkotáson egyaránt. Más azonosítókat, jelzéseket nem szabad a versenymunkákon elhelyezni.
A zsűri a helyszínen készült alkotást valamint a benevezési munkát együtt, párhuzamosan értékeli és évfolyamonként határoz meg a sorrendet. A verseny értékelési szempontjai és az elérhető pontszámok:
Anyag- és eszközhasználat: 5 pont
Formaalkotás: 5 pont
Téralkotás: 5 pont
Komponálás: 5 pont
Kreativitás, kifejezőerő: 20 pont
A két munkára összesen: 80 pont
A nevezés módja, határideje
A fővárosi döntőbe online nevezési lap kitöltésével és a benevezési munka online elküldésével lehet jelentkezni az erre jogosult versenyzőknek.
Az online nevezési lapot a felkészítő/kapcsolattartó tanárok kitöltik és külön levélben csatolmányként elküldik a versenyző pályamunkájáról készített – az alkotás megismerését segítő, azt jól reprezentáló, bemutató – műtárgyfotót.
A csatolt kép a következő technikai paramétereknek feleljen meg:
- rövidebb oldala 1500 pixel legyen, 72 dpi felbontással
- fájlformátuma JPG, HQ minőség (minimális tömörítés)
A pályamunkákat beazonosításra alkalmas fájlnévvel kell ellátni a következő módon:
- a versenyző évfolyama, jeligéje, az alkotás címe, az iskola irányító száma
- a fájlnév elemeit alsó kötőjellel kell elválasztani egymástól: pl.: 07_Minta jelige_Közösségi tér_1029
A megadott paraméterektől való eltérés formai hibának minősül, és a pályázati cselekmény visszautasítását/érvénytelenségét eredményezheti.
A nevezési lap elérhetősége:
https://goo.gl/forms/9eEEwpaEtN2b3sL83
A pályamunka műtárgyfotójának feltöltési címe: rajz.fazekas@gmail.com
A továbbjutott versenyzők értesítésének módja, határideje
Az elődöntőn eredményesen szereplő, döntőbe továbbjutott versenyzők névsorát 2018. február 3-án tesszük közzé a verseny honlapján, a http://rajz.fazekas.hu/eredmenyek/ URL-címen.
Az eddigi gyakorlatot figyelembe véve korcsoportonként kb. 60-80 tanuló kap lehetőséget a fővárosi döntőben való részvételre.
A versenyen nevezési díj nincs.
A verseny díjai
A zsűri a rajzfejlődési szintekre tekintettel évfolyamonként értékeli a versenyzőket és évfolyamonként első, második és harmadik helyezést adhat ki. Az oklevél mellett az 1-3. helyezett versenyző könyvutalványban is részesül.
Szakmai vezető:
Garamvölgyi Béla
Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
1082 Budapest, Horváth Mihály tér 8.
E-mail: rajz.fazekas@gmail.com
Telefon: +36/1/210-1030 / 226
Koordinátor:
Bordáné Kovács Zita
Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ
E-mail: tehetseg.bppok@oh.gov.hu
Tel:+36/1/374-2142