A 2016/17 tanév FŐVÁROSI KOMPLEX RAJZVERSENY döntőjének témakörei, időrendje

Tisztelt Kollégák!

Közzétettük a 2016/17 tanév versenykiírásait. A rövid, kivonatos tartalmat a kezdőlapon, a teljes terjedelemben közreadottat pedig itt olvashatják, illetve innen tölthetik le.

Lényeges változás az előző évhez képest, hogy a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumhoz tartozik az általános iskolai korosztály mellett a középiskolai is.

A tagozatos/művészeti középiskolák a 3. kategóriában versenyeznek.

1655_andrea-coppola_peasants-listening-to-itinerant-musicians

Fővárosi Komplex Rajzverseny olyan a közoktatást és az alapfokú művészeti oktatást is összevető, kapcsolatba hozó rendszeres szaktárgyi tanulmányi verseny, mely az önképzés, a tudás-megosztás segítése mellett a módszertani kultúrát fejlesztő szaktárgyi programot is jelent. Fontos hálózatépítési és kapcsolattartási lehetőség. A versenyen iskolai, tankerületi fordulóira és fővárosi döntőre való felkészítés a felkészítő tanároknak és a felkészülő versenyzőknek komoly szakmai programot és a fejlesztési célokat tudatosító munkát jelent. A versenyprogram igazodási pontot, programot adhat a szakmai munkaközösségek számára, hiszen az évenként feldolgozásra felajánlott újabb és újabb témák jellegüknél fogva feltárják és összesítik az egy-egy területen elért kompetenciákat. A fentiek értelmében a versenyen Fővárosi Pedagógiai Oktatási Központ irányítása alá tartozó településekről az állam, az önkormányzatok és az egyházak által fenntartott iskolák egyaránt részt vehetnek.
A verseny analitikus értékelési rendszere úgy fejleszti a módszertani kultúrát, hogy minden döntőbe jutott versenyzőnek, felkészítő tanárnak és szülőnek korrekt, hasznosítható visszajelzést ad a képességfejlesztésben elért eredményeiről. A verseny egyedisége, komplexitása éppen abban van, hogy legalább két alkotói tevékenységformában elért teljesítményszinteket méri össze öt indikátor alapján párhuzamosan. Így teszi láthatóvá a speciális adottságokat, készségeket és segíti az egyedi fejlesztési programok megtervezését. Meg-ismerhetővé válik a személyes képi megjelenítő- és kifejezőerő irányultsága valamint az értékteremtő kreativitás.
A Komplex Rajzverseny deklarált célja az általános módszertani kultúra fejlesztése mellett a vizualitás területén felbukkanó tehetséges gyerekek felfedezése, képességeik kibontakoztatása, önértékelésük és kreativitásuk fejlesztése, fejlődésük követése. Ez úgy érhető el, ha célnak tekintjük a verseny előző évtizedek alatt kialakult értékrendjének, gyakorlatának, szellemiségének és minőségének megőrzését, továbbgondolását és fejlesztését.
Fontosnak tartjuk a versenyen készült vizuális alkotások archiválását és dokumentálását, ami a későbbi felkészítések, fejlesztések és kutatások alapját képezheti. Az archívum, jellegéből adódóan értékes gyakorló- és tanulóterep a tanárképzésben részt vevő, a rajzfejlődés életkorhoz kötődő szintjeinek változását tanulmányozó egyetemi hallgatóknak is, akik akár a verseny lebonyolításban is komoly szerepet kaphatnak.
A verseny értékelésébe, zsűrijébe a szaktárgyat gondozó szaktanácsadók bekapcsolódása tovább erősítheti az egymástól elszigetelve, különféle iskolatípusokban működő tehetség-gondozó műhelyek képzési profiljának és jelentős eredményeinek felismerését, támogatását és a jó gyakorlatok továbbadását.